1669 پشتیبانی سریع
نمایندگی تعمیرات پاناسونیک

روش های نشت یابی در عملیات گازگیری یخچال و فریزر

658 بازدید
روش های نشت یابی در عملیات گازگیری یخچال و فریزر

آن چه که در یخچال و فریزر باعث سرد شدن محفظه داخلی می گردد، گاز سرماسازی است که درد اخل لوله های رادیاتور حرکت کرده و با جذب گرمای داخل محفظف و دادن سرمای خود به آن، سبب سرد شدن هوای یخچال و فریزر می گردد. اما بالاخره در یک زمان این گاز تمام می شود و تا وقتی که شارژ گاز صورت نگیرد، یخچال و فریزر قابل استفاده نخواهند بود. به همین دلیل تعمیرکار یخچال که بر عمل شارژ گاز تسلط و امکانات آن را داشته باشد یا نمایندگی های یخچال و فریزر، این عمل را برای شما انجام می دهند.

نکته مهم قبل از گازگیری، اطمینان از عدم وجود نشتی در لوله ها و اتصالاتی از یخچال و فریزر است که قرار است گاز از داخل آن ها عبور نماید. زیرا در صورت وجود نشتی، گاز ورودی مجددا خارج گشته و همین امر سبب می گردد که شارژ گاز یخچال عملا بی فایده باشد. لذا اولین اقدام در شارژ گاز، نشت یابی یخچال یا فریزر است که به 3 طریق صورت می گیرد:

1-   استفاده از کف صابون

متداول ترین و ساده ترین راه نشت یابی، استفاده از کف صابون است. شما اتصالات یخچال را با کف صابون پوشش می دهید و در صورتی که حباب هایی را مشاهده نمودید، یعنی گاز این محل نشتی دارد. این روش را شما در منزل می توانید همانند نشت یابی برای شلنگ های بخاری گازی یا اجاق گاز انجام دهید و نیاز به تخصص یا ماده خاصی ندراد به همین دلیل در زمان تعمیر یخچال و فریزر، این عمل را در منزل و بدون نیاز به انتقال به کارگاه می توان انجام داد.

2-    استفاده از مشعل هالید

در این مشعل، گاز پروپان قرار گرفته است و یک محفظه اختلاط دارد. زمانی که هوا وارد این محفظه شود اگر مواد فریونی (ماده موجود در گاز سرماساز) داخل هوا باشد سبب می شود که شعله سبز شود ولی اگر این ماده در هوا نباشد، شعله آبی بوده و دودی ایجاد نمی شود. لذا برای نشت یابی لوله های یخچال و فریزر، ابتدا شعله را روشن نموده و لوله مکنده هوا را در اطراف اتصالات یخچال و فریزر می گیرند. اگر رنگ شعله سبز شد، یعنی نشتی وجود دارد.

3-   استفاده از نشت یاب های الکترونیکی

این روش نیز بسیار ساده است و بر اساس جریان برق فعالیت دارد. در این دستگاه، سنسورهای حساس به فریون قرار گرفته است. زمانی که دستگاه روشن می شود، صدای بوق بسیار ضعیف شنیده می شود که اگر فریون در محیط باشد، این صدا بلندتر و سریع تر می گردد. لذا اگر در اطراف اتصالات یخچال نشتی گاز وجود داشته باشد، با صدای بوق به شما اطلاع خواهد دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

نام شما *
ایمیل شما *

 1669