1669 پشتیبانی سریع
نمایندگی تعمیرات پاناسونیک

معرفی قطعات مکانیکی یخچال

599 بازدید
قطعات مکانیکی یخچال

شاید شما علاقه زیادی به تعمیر یخچال دارید و تمایل دارید زمانی گه یخچالتان مشکل پیدا می کند، حداقل بتوانید عیب آن را تشخیص داده تا  به تعمیرکار یخچال به درستی اطلاع دهید. برای این منظور توصیه می کنیم که در اولین قدم، با قطعات یخچال آشنا شوید. به طور کلی، قطعات یخچال به دو دسته تقسیم می شوند:

1-   قطعات مکانیکی یخچال

2-   قطعات الکتریکی یخچال

البته، اگر شما قصد دارید که تعمیرکار شوید، لازم است که به طور کاملا تخصصی در مورد این قطعات اطلاعات به دست بیاورید ولی در حدی که بتوانید این اجزا و کاربرد آن ها را شناسایی کنید، کافی است که اطلاعات کلی در مورد آن ها داشته باشید.

معرفی قطعات مکانیکی یخچال

1-   کمپرسور:

این قطعه، وظیفه خنک کردن یخچال را بر عهده دارد که در پشت یخچال در موتور قرار دارد.  3 لوله به این قطعه متصل است:

–       لوله بازگشت که وظیفه بازگرداندن گاز گرم شده از داخل یخچال به کمپرسور را بر عهده دارد.

–       لوله شارژ گاز که گاز دریافتی را مجددا خنک می کند.

–       لوله رفت که گاز خنک شده را از کمپرسور به محفظه داخلی یخچال ارسال می کند.

این قطعه به کمک رله استارت، شروع به کار می کند و از آنجایی که در هر یخچال، قدرت کمپرسور متفاوت است لذا در صورت تعمیر یخچال برای این قسمت، باید از رله خصوص متناسب با کمپرسور استفاده نمود.

2-   رادیاتور خنک کننده یا کندانسور

همان گونه که متوجه شدید، کمپرسور وظیفه خنک کردن گاز را بر عهده دارد ولی لازم است بدانید که زمانی که کمپرسور در حال انجام این عمل است، فشار گاز بالا رفته و در نتیجه حرارت زیاد می شود. لذا این حرارت باید از بین برود تا عمل سرماسازی به درستی صورت گیرد به همین دلیل کندانسور در پشت یخچال قرار رفته است که همان لوله های مارپیچی هستند که در پشت بدنه یخچال قرار گرفته اند. گاهی اوقات در اثر جابجایی و ضربه زدن، این لوله ها آسیب می بیند لذا در زمانی که یخچال شما خراب می شود، تعمیرکار یخچال حتما باید این قسمت را هم بررسی کند.

3-   فیلتر یا درایر

فیلتر در مسیر رادیاتور قرار گرفته است و وظیفه تصفیه هوای خنک شده را بر عهده دارد زیرا این گاز ممکن است پس از عبور از رادیاتور جرم و ناخالصی های موجود در رادیاتور را با خود حمل کند لذا این گاز باید تمیز و خشک شود و وجود فیلتر الزامی ست. یکی از اقدامات در تعمیر و سرویس یخچال، تمیز نمودن فیلتر یخچال است.

4-   جا یخی یا اواپریتور

این قسمت، همان محفظه کوچکی است که داخل یخچال در بالا قرار گرفته که برای گذاشتن یخ، بستنی و مواد غذایی برای انجماد استفاده می شود. این قسمت از جنس آلومینیوم است زیرا آلومینیوم توانایی بالایی در انتقال سرما دارد.

5-   لوله مویی یا لوله کاپیلاری

این لوله بسیار نازک و باریک است به همین دلیل به آن لوله مویی گفت می شود لذا تعمیر آن مشکل است. لول مویی در قسمت خروجی فیلتر و ورودی جا یخی قرار دارد. قطر این لوله بر کیفیت سرمایی که تولید شده و وارد یخچال می شود تاثیر بسیار مهمی دارد.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

نام شما *
ایمیل شما *

 1669